Anderhalvemetersamenleving is niet alleen een relatief nieuw woord, maar vergt ook een andere manier van denken, handelen en werken. Hoe meer het leven na onze intelligente lockdown op gang komt, hoe groter de uitdagingen. Hoe realistisch is het om consequent anderhalve meter afstand van elkaar te houden in de trein, op school of in het café? Maar ook: hoe doen we dat als (een deel van de) mensen weer op kantoor aan het werk gaan? En welke rol kan communicatie daarbij spelen?

Coronaproof kantoor
Bedrijven en organisaties zijn verplicht te zorgen voor een zo veilig mogelijke werkomgeving. Er zullen dus talloze maatregelen worden genomen om kantoren coronaproof te maken. Sommige maatregelen zijn vrij gemakkelijk uit te voeren. Zeker als ze later weer worden teruggedraaid. De bureaus kunnen wat verder uit elkaar worden gezet en er kunnen ladeblokken tussen werkplekken worden geplaatst. Ook extra (mobiele) scheidingswanden zijn een optie. Niet alleen tegen virussen, maar ook tegen geluidsoverlast. Die mogen misschien dus wel blijven staan.


Faciliteiten
Ook aan de schoonmaak zal extra aandacht worden besteed: deurklinken, trapleuningen, liftknoppen en de toetsen van de koffiemachine zijn gebaat bij een extra schoonmaakbeurt. En, zeker als het gaat om flexplekken, beeldschermen, werkbladen, bureaustoelen en toetsenborden worden tussentijds vaker gereinigd. En met pijlen op de vloer die de looprichting aangeven en de receptioniste die achter een plexiglasscherm zit, is het kantoor coronaproof. Dan zijn we klaar om terug te gaan naar het oude normaal. Toch?

Mindset
Om na de lockdown weer goed met elkaar te kunnen samenwerken is meer nodig dan alleen wat aanpassingen in de fysieke ruimte. Meer afstand betekent dat er minder ruimte is voor mensen. En tegelijkertijd hebben we met zijn allen kunnen ervaren dat werken vanuit huis eigenlijk prima gaat. Waarom zouden we nog dagelijks op kantoor gaan zitten als dit eigenlijk niet hoeft. Op kantoor werken na corona vraagt dus ook een andere mindset. Misschien wordt het kantoor voortaan wel alleen een ontmoetingsplek en niet langer een plek om te werken.

Hybride werken
Er zijn veel scenario’s mogelijk. Van ‘je werkt thuis, tenzij’ tot volledig werken op kantoor. Het ligt voor de hand dat de meeste organisaties kiezen voor een tussenweg in de vorm van hybride werken. Hoe dit zich ontwikkelt hangt natuurlijk ook af van het management. Worden mensen aangemoedigd thuis te werken of worden ze erop afgerekend als ze te weinig op kantoor zijn? Zijn er voorzieningen om soepel in te bellen in een vergadering die (deels) fysiek plaatsvindt? Vaststaat dat er een vorm gekozen moet worden die past bij de mensen en de organisatie.

Elkaar opnieuw leren kennen
Terug naar kantoor gaan zal voor veel mensen even wennen zijn. Gun iedereen de tijd die daarvoor nodig is. Tot slot een paar tips om weer samen op kantoor te werken:

  1. Start met overleg zonder agenda: hernieuwde kennismaking, opnieuw
    verbinden. Geef tijd, ruimte, gelegenheid.
  2. Betrek alle medewerkers: denk met elkaar na over wat er op kantoor
    moet en wat er thuis kan.
  3. Vorm volgt functie. Zowel in het gebouw als in de werkschema’s.
  4. Gun je jezelf een pilot: alle afspraken zijn tijdelijk. Leer met elkaar.
  5. Gebruik het momentum om de onderlinge verwachtingen te
    verhelderen.